Regional Air Suport impreuna cu SOFEMA Aviation Services, va propunem doua alternative de instruire profesionala pentru un singur scop: intelegerea si aplicarea masurilor eficiente pentru reducerea riscurilor de impact cu pasarile in zona aeroportului.
Zona aeroportuara este atractiva pentru pasari dintr-o varietate larga de motive iar managementul mediului inconjurator este fundamental pentru un control eficient. In situatia in care aeroportul furnizeaza involuntar un mediu propice in sensul de hrana, apa, adapost, pasarile isi vor stabili un habitat acolo indiferent de eforturile aeroportului de a le descuraja si indeparta. Programul de control devine astfel amenintat sa devina ineficient in absenta masurilor eficiente de a nu furniza conditii optime de trai pentru pasari. Pe cale de consecinta eforturile aeroportului trebuie sa se focalizeze pe managementul habitatului pasarilor iar responsabilitatea este a managementului superior al aeroportului.
Cresterea rapida a traficului aerian, utilizarea unui numar din ce in ce mai mare de aeronave cu nivel redus de zgomot, in paralel cu cresterea populatiei de pasari solicita cresterea eforturilor de control si monitorizare a migratiei/miscarii pasarilor in vecinatatea aeroportului.
Pe de alta parte, asteptarea ca operatorul aeroportuar de unul singur sa poate reduce efectiv riscul impactului aeronavelor cu stolurile de pasari este nerealistica. Cea mai corecta abordare este cea conform careia mare parte din industria de profil trebuie sa contibuie la acest deziderat.
Din ce in ce mai multi operatori iau in considerare cu seriozitate fenomenul "birdstrike" si isi produc propriile planuri de management in domeniu. Pentru operatorii aerieni este dificil sa estimeze costurile asociate birdstrike si multi dintre acestia nu isi prevad in costurile uzuale cheltuielile cu remedierea efectelor birdstrike. In cadrul unei recente intalniri WBA (IBSC) ce a avut loc in Norvegia, un operator low-cost din Europa a raportat costuri medii (directe si indirecte) generate de birdstrike de peste 150.000 EUR pentru inlaturarea efectelor acestei situatii. Intr-o prima faza a fost implementata o politica de management al impactului cu pasarile bazata pe SMS-ul companiei, politica ce include cooperarea cu autoritatile aeroportuare, audituri de conformare si variante de modificare a procedurilor de zbor. In primul an al programului a fost redus numarul de evenimente de gen birdstrike cu 20%, numarul daunelor produse de catre birdstrike cu 10% si au inregistrat cu 40% mai putine intarzieri generate de birdstrike.
Un plan realist de management al vietii salbatice, dezvoltat in conformitate cu specificul local, trebuie sa contina cel putin:
- definirea rolurilor, responsabilitatilor si cadrului legal existent
- intelegerea specificului local
- definirea evolutiei curente a situatiilor generate de birdstrike - inclusiv implicatiile financiare ale acesteia
- definirea prioritatilor in raport cu riscurile generate de birdstrike, cu specificul aeroportului si a tipurilor de aeronave ce opereaza acolo
- definirea factorilor care afecteaza probabilitatea si consecintele bridstrike asupra operatiunilor aeriene.
In consecinta avem doua abordari ale problematicii: din punctul de vedere al Operatorului Aeroportuar (cursul 1) si din punct de vedere al Operatorului Aerian (cursurile 2 si 3)
1. BIRD MANAGEMENT AT THE AIRPORT - ESSENTIALS OVERVIEW FOR EXECUTIVES AND POST HOLDERS (2 DAYS)
din cuprins:
- de ce pasarilor le plac aeroporturile
- pasarile si contextul legislativ
- aspecte vizand ecologia in zona aeroportului
- izgonirea (indepartarea) pasarilor
- managementul pasiv (roluri, responsabilitati, implicarea personalului, rsicuri de comunicare)
- managementul activ (evaluarea riscului, colectarea datelor si monitorizarea lor, paza aeroportului, monitorizarea zonelor invecinate aeroportului)
- identificarea urmarilor birdstrike si inregistrarea evenimentelor
- echipamente utilizate
- modificarea comportamentului pasarilor
- habitatul pasarilor (intelegerea si management)
- raportarea evenimentelor
- practici internationale utilizate cu succes
- pregatirea continua a personalului.
2. BIRD MANAGEMENT AT THE AIRPORT - ESSENTIALS OVERVIEW FOR AIRLINES SAFETY & QUALITY STAFF (2 DAYS)
din cuprins:
- de ce pasarilor le plac aeroporturile
- pasarile si contextul legislativ
- aspecte vizand ecologia in zona aeroportului
- izgonirea (indepartarea) pasarilor
- managementul pasiv (roluri, responsabilitati, implicarea personalului, rsicuri de comunicare)
- managementul activ (evaluarea riscului, colectarea datelor si monitorizarea lor, paza aeroportului, monitorizarea zonelor invecinate aeroportului)
- identificarea urmarilor birdstrike si inregistrarea evenimentelor
- echipamente utilizate
- modificarea comportamentului pasarilor
- habitatul pasarilor (intelegerea si management)
- raportarea evenimentelor
- practici internationale utilizate cu succes
- pregatirea continua a personalului.
fata de cursul nr. 2 (de mai sus) include o zi de workshop cu teme aplicative concrete.
Nota: TOATE CELE TREI CURSURI SUNT FURNIZATE IN LIMBA ROMANA SI BENEFICIAZA DE SUPORT DE CURS IN LIMBA ENGLEZA.